Po co komu „Dziewiąte wrota”?

Ostatnio rozprawialiśmy o powieści Arturo Perez-Reverte’a Klub Dumas, dziś – na krótko, na szczęście – pochylimy się nad jedyną jak dotąd ekranizacją tej książki, której podjął się sam Roman Polański. Kto by się jednak spodziewał kina na miarę Dziecka Rosemary czy Lokatora odejdzie z kwitkiem.
Choć trudno o lepszego Corso, niż Johnny Depp…

Może gdybym nie był tak oddanym fanem książki i nie zakochał się w niej zanim obejrzałem film, nie byłbym dla Dziewiątych wrót aż tak surowy. Kiedy film wchodził na ekrany kin, było to dla mnie prawdziwe wydarzenie – bodaj po raz pierwszy w życiu czekałem tak bardzo na premierę kinową jakiegoś filmu. Co prawda nie miałem wówczas większego pojęcia, jak doskonałym reżyserem potrafi być Polański (o tym przekonałem się dopiero po kilku latach i seansie wspomnianych wcześniej dwóch filmów), ale fakt zaangażowania do roli Corso Deppa i pierwsze zwiastuny sugerowały, że może to być dobre kino.
Na nieszczęście, byłem chyba zbyt wielkim fanem powieści…

Niestety, wciąż nie potrafię do końca uwolnić się przy ocenie filmu od porównywania go z literackim pierwowzorem – to tym dziwniejsze, że w większości przypadków udaje mi się to całkiem nieźle. Stąd też nie potrafię stwierdzić, jak film ten wypada i odbierany jest przez kogoś, kto Klubu Dumas nie czytał. Może wcale nie przeszkadza mu rola Emmanuel Seigner, która dla mnie – o czym wspomniałem już ostatnio – jest jedną z największych pomyłek castingowych w dziejach kina, może wcale nie przeszkadza mu to, iż film odrzuca cały wątek dumasowski, który decydował przecież o tym, czym była książka. Może nie przeszkadza mu też zamiana Lucasa na Deana, Hiszpanii na Nowy Jork (!), wchłonięcie kilku bohaterów w postać Borisa Balkana i wypaczenie całej idei książki,
Ja jednak nie mogę się od tego uwolnić i fanem Dziewiątych wrót chyba już nigdy nie zostanę.
Wolę Lokatora :).

Skomentuj

